søndag 18. mai 2008

Under huden på

Kristina Lindeberg

20 kjappe

Møt volontøren som ikke husker om hun har barn!!

1. Hvem er du? Kristina Lindeberg, 20 år, kommer fra sørlandsbyen Grimstad

2. Hva gjør du i Guayaquil? Jobber som engelsk- og gymlærer på ungdomsskolen Paraiso de la Flor i slummområdene i Nord.

3. Hvor lenge skal du være her?Som mange tidigere har gjort før meg har jeg utsatt reisen min og drar tilbake til det kalde nord 31.mai. Har da vært her i 4 mnd og 4 dager.

4. Hvorfor gjør du dette? Er stadig på jakt etter nye utfordringer og eventyr. Elsker å reise og oppleve nye steder og kulturer. Synes det er utrolig spennende å kunne jobbe med mennesker og dra ut for å gjøre en innsats mot urettferdighetene i verden. ” Ingen kan hjelpe alle, men alle kan hjepe noen. ”

5. Beskriv kort en volontørs dag: Hver dag møter vi som volontører nye opplevelser, prøvelser og gleder. Etter en kald dusj, en lang busstur og gåtur gjennom Paraisos gater er det klart for en annerledes arbeidsdag. Man bidrar med det man har å gi, enten det er fotball, engelskundervisning eller rett og slett ren omsorg og kjørlighet. Etter arbeidsdagen er omme er det alltid noe som skjer på Casa Alianza. Det er så mange herlige mennesker her, må innrømme at jeg aldri kjeder meg.

6. Din største utfordring som volontør: Språket og de hindringene som følger med. Er også ikke lett å bo så tett på fattigdommen og se hvordan den påvirker menneskers liv.

7. Hvordan trives du på Casa Alianza? Casa er ett hjem fylt med sprudlende mennesker, humor, latter, glede, kjærlighet og omsorg. Altså ett sted hvor man kan føle seg hjemme.

8. Når ber du? Når jeg trenger å ta en liten prat på tomandshånd med Han der oppe. Blir titt og ofte her i Ecuador, har mange å be for, mye å dele og mye å takke for.

9. ”Beste” språktappe: Her er det mange å velge mellom. Men elevene på skolen lo ganske godt når jeg fikk spørsmålet om jeg hadde barn. Og svarte at jeg ikke husket…

10. Dagens avsløring: Var på ultralyd i dag.

11. Det du savner hjemmefra: Frisk sommerbris fra skjærgården i Grimstad.

12. Det beste ved Ecuador er: Variasjonen. Naturen og klimaet gir oss deilige strender, nydelig fjellandskap og frodig jungel. Landet har så mye å by på, alt fra vill rafting, jungeltur og fjellklatring til late dager på stranda i Montañita. Ecuador´s got it all!!

13. Men det verste er: Fattigdommen, korrupsjonen og klasseforskjellene.

14. Hva synes du om Misjonsalliansen arbeidsmåte? Effektivt og resultatgivende. Det er imponerende å se hvordan de oppnår virkelige resultater selv om det er mange hindringer underveis.

15. Ditt favorittsted i Guayaquil: Skikkelig klisje, men må vel si arbeidsplassen min Paraiso de la Flor. Koser meg like mye sammen med ” barna mine” som jeg trives paå lærerværelset med de sprøe lærerene.

16. Din favorittmat i Ecuador: Jobber enda med saken.

17. Vestlig musikk eller latino musikk? Det rocker absolutt i dansefoten når latino musikk spilles på høytaleren. Kommer nok til å bringe litt amor-sanger hjem til Norge ja.

18. Mitt forbilde er: Jesus. Ingen over, ingen ved siden av.

19. Hva skal du gjøre når du kommer hjem? Spise masse , bli stor og feit på god tradisjonell norsk mat.

20. Hva vil du ta med deg hjem til Norge? En stor porsjon gode minner, viktige erfaringer, kunnskaper og en ny takknemlighet over hvor heldige vi er som bor i et velfungerende land som Norge.

Ingen kommentarer: